Proposta de Llibre Blanc - Títol de Grau en Imatge Mèdica i Radioteràpia.
El passat mes de novembre de 2024 les Associacions, Societats Científiques, Sindicats i Col·legis professionals de Tècnics, units a la denominada Plataforma pel Grau en Imatge Mèdica i Radioteràpia, han donat llum verda a la publicació de la primera proposta de Llibre Blanc, on s'especifica tot el marc normatiu, acadèmic i competencial de la nova professió. Aquest document marc, de gran importància per la diversitat i el nombre d'entitats i persones expertes que han participat en la revisió, pretén ser referent per al Ministeri de Sanitat i l'Agència Nacional d'Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA) per a la creació de la nova titulació.
Diverses iniciatives legislatives, autonòmiques i nacionals han estat presentades en els darrers anys. En elles es reclama la creació d'aquesta nova titulació, com les proposicions no de llei (PNL) que han estat presentades per Coalició Canària 10L/PNLP-0336 (aprovada el 29/06/2021), la proposta de PNL Partit Socialista Obrero Español (01/10/2021), la PNL del Parlament de les Balears (07/10/2021) i la proposta de resolució del Parlament de Catalunya (Ref.: 250MSC21042200198- 22/04/22). Aquestes resolucions posen de manifest la necessitat, no sols dels professionals implicats, Tècnics Superiors en Diagnòstic per la Imatge i Medicina Nuclear/Radioteràpia i Dosimetria, sinó també a les necessitats tecnològiques i assistencials de les persones ateses pel sistema sanitari del nostre país. Aquest extrem ja ha estat expressat reiteradament per les organitzacions de Tècnics Superiors en Imatge Mèdica i Radioteràpia, SEGRA, ACTEDI, SEOR amb una sola veu: la Plataforma Estatal pel Grau en Imatge Mèdica i Radioteràpia. Aquestes organitzacions han unit sinergies des del 2019, juntament amb diferents experts de referència, en una Plataforma estatal amb diferents sensibilitats i un objectiu estratègic comú: implementar el Grau Universitari en Imatge Mèdica i Radioteràpia.
Des de fa molts anys, la majoria de les Societats Mèdiques i Científiques de les esmentades especialitats: SERAM, SEOR, SEMNIM, SEFM, SEPR, SEUS, SEC, SERME, han recolzat formalment la reforma educativa que proposa aquesta Plataforma i no han dubtat a emetre les corresponents actualitzacions del suport esmentat.
Cal destacar que segons els documents vigents, les societats radiològiques europees més rellevants: European Federation of Radiographers Societies (EFRS), International Society of Radiographers and Radiological Technologists (ISRRT), European Society of Radiology (ESR) i la European Association of Nuclear Medicine (EANM) avalen la missió de la Plataforma Estatal de la transformació de la titulació per considerar que és d'interès públic que els Radiographers espanyols exerceixin la seva professió amb els estàndards de Qualitat, Seguretat i Protecció Radiològica que marca la normativa vigent.
La Directiva 59/2013 EURATOM estableix que els estats membres han de proporcionar una formació adequada als professionals que utilitzen radiacions ionitzants amb finalitat mèdica, així mateix una educació i entrenament continu adequats perfectament establerts a totes les guies i recomanacions de la Comissió Europea, amb un nivell mínim de Grau Universitari (EQF6).
Aquesta mateixa Plataforma posa en relleu la importància de seguir els imperatius de seguretat en l'ús de Radiacions Ionitzants establerts a l'esmentada directiva, així com implementar les accions de la “Trucada de Bonn a l'acció” (OMS, OIEA. 2014), davant l'increment significatiu de dosi poblacional per a usos mèdics.
La Plataforma Estatal pel Grau en Imatge Mèdica i Radioteràpia considera que l'Estat espanyol no es pot permetre per més temps, mantenir un marc formatiu de formació professional (EQF5) per a un col·lectiu de professionals que maneja i aplica tècniques amb l'ús de radiacions ionitzants, també en altes dosis i equips d'altes energies, amb la tecnologia més avançada i complexa, sense prou garanties de capacitació, amb una formació insuficient per dur a terme les seves responsabilitats i funcions amb les garanties suficients de qualitat, seguretat i idoneïtat per a les persones ateses.
Per aquest motiu i després de cinc anys d'intensa activitat, aquesta Plataforma ha fet un pas molt important en la implementació d'aquesta especialitat: L'elaboració de la proposta de Llibre Blanc del Grau en Imatge Mèdica i Radioteràpia, fet que suposa el preludi administratiu per a la creació de la figura professional que permetrà finalment l'homogeneïtzació de titulacions d'imatge mèdica i radioteràpia a la zona euro (l'única excepció de la qual és Espanya) permetent la lliure circulació de professionals dins l'espai Schengen, i complir finalment amb la normativa referent a l'ús i l'administració de les radiacions ionitzants al nostre país.
La Universitat Pablo de Olavide de Sevilla i el seu centre adscrit Sant Isidor han estat des de fa anys sensibles a aquesta situació i juntament amb els assessors de Plataforma, el Comitè d'experts de les diferents àrees i les organitzacions esmentades, ha abanderat amb aquest Llibre Blanc la col·locació de la primera pedra per normalitzar la situació dels Radiographers espanyols.
Aquest Llibre Blanc és una proposta per establir el Grau Universitari en Imatge Mèdica i Radioteràpia a Espanya, amb l'objectiu d'actualitzar i homologar la formació dels tècnics en radiologia, radioteràpia i medicina nuclear a l'estàndard europeu (nivell 6 EQF). Analitza la situació actual a Espanya, on els tècnics es formen en l'àmbit de la Formació Professional (nivell 5 EQF), davant dels graus universitaris de 3 a 4 anys a la majoria dels països europeus. Argumenta que aquest desfasament limita la lliure circulació de professionals i no cobreix adequadament les competències necessàries per a l'ús de tecnologies avançades i de radiacions ionitzants.
El document justifica la creació del grau per avenços tecnològics, normatives europees, necessitats assistencials i laborals, i l'exigència d'una qualificació més gran per garantir la qualitat assistencial i la seguretat radiològica. Inclou anàlisis comparatives de plans d'estudi, competències professionals requerides, inserció laboral, i experiències internacionals. Finalment, destaca el suport d'institucions rellevants i proposa la implementació del grau com un pas clau per modernitzar la formació al sector sanitari espanyol.